Vol. 18 (1986)
Articles

Conflicting Visions, Divergent Strategies: Watson Thomson and the Cold War Politics of Adult Education in Saskatchewan, 1944-6

Michael R. Welton
Dalhousie Universtiy, Halifax, Nova Soctia

Published 1986-06-06

How to Cite

Welton, M. R. (1986). Conflicting Visions, Divergent Strategies: Watson Thomson and the Cold War Politics of Adult Education in Saskatchewan, 1944-6. Labour Le Travail, 18, 111–138. Retrieved from https://lltjournal.ca/index.php/llt/article/view/2505

Abstract

USING WATSON THOMSON'S adult educational work with Tommy Douglas' CCF from late 1944 to early 1946 as an anchor point, this paper has several goals. First, to explicate Thomson's transformative-communitarian socialist vision and thereby confront the inadequacies of the communist-social democratic framing of the history of the Canadian left; second, to illuminate the tensions on the left at an axial moment in its history; third, to examine the specific failings of the social democratic imagination and political will; finally, to insert Watson Thomson into the social history of adult education and western Canadian radicalism. SE BASANT SUR LE travail en éducation des adultes de Watson Thomson dans le parti CCF de Tommy Douglas de 1944 au début de 1946, cet article poursuit plusieurs buts. Il se propose d'abord d'expliquer la vision socialiste transformatrice communitaire de Thomson et ainsi de confronter les lacunes de l'approche communiste-social démocrate à l'histoire de la gauche canadienne. Il veut ensuite illuminer les tensions de la gauche à un moment axial de son histoire. En troisième lieu, il examine les défauts spécifiques à l'imagination sociale démocratique et à la volonté politique. Enfin, il inserre Watson Thomson dans l'histoire sociale de l'éducation des adultes et du radicalisme de l'Ouest canadien.