Vol. 5 (1980)
Articles

The Incredible Harvest Excursion of 1908

W.J.C. Cherwinski
Memorial University of Newfoundland

Published 1980-01-01

How to Cite

Cherwinski, W. (1980). The Incredible Harvest Excursion of 1908. Labour Le Travail, 5, 57–79. Retrieved from https://lltjournal.ca/index.php/llt/article/view/2520

Abstract

To SATISFY the continuing need for agricultural labour in western Canada, especially at harvest time, the CPR after 1890 ran cheap harvest excursions from Eastern and central Canada each August and September. Accordingly, to insure an adequate supply of workers and potential settlers the railway companies, together with the federal and provincial governments, created an image of the prairies as a land of opportunity offering plentiful jobs at high wages. Owing to a variety of factors, however, unprecedented numbers responded to the 1908 appeal causing unexpected problems for all concerned. Some of those in the Maritime contingent were particularly troublesome as, bored and thirsty, they went on a rampage which touched most of the communities on the Main Line from Chalk River to Winnipeg. Once in the West distribution problems plagued all the excursionists with the result that places like Winnipeg, Moose Jaw, and Regina had too many harvesters on hand, while other places faced shortages. Consequently, numerous men wandered about aimlessly looking for work and often were forced to accept alternate employment at substantially less money than they had expected. The result was that the image of the West as capable of satisfying all those who went there in search of work was temporarily tarnished. Pour satisfaire aux besoins de main d'oeuvre agricole de l'ouest, spécialement en temps de récolte, la Pacifique canadien organisa à partir de 1890 des voyages à tarifs spéciaux de l'est vers l'ouest pour les travailleurs en quête d'emploi en août et en septembre. C'est pourquoi, pour s'assurer d'un nombre adéquat de travailleurs agricoles qui pouvaient éventuellement devenir colons, les compagnies de chemin de fer, avec l'aide du gouvernement fédéral et provinciaux, s'appliquèrent à présenter les Prairies comme un région pleine de promesses offrant du travail rémunérateur en quantité. En 1908 cependant, contre toute attente, un nombre sans précédent de travailleurs répondirent à l'appel lancé créant ainsi de nombreux problèmes. Un contingent venant des Maritimes en particulier, affamé et assoiffé, sema du désordre dans la plupart des localités le long de la voie allant de Chalk River à Winnipeg. Une fois rendus à destination, ces voyageurs rencontrèrent des problèmes de répartition de la main d'oeuvre si bien que des villes comme Winnipeg, Moose Jaw et Regina eurent une surabondance de travailleurs tandis que d'autres localités souffrirent de pénurie. En conséquence, de nombreux travailleurs passèrent beaucoup de temps à chercher un emploi et furent souvent réduits à travailler pour un salaire moindre qu'ils espéraient. Il en résulta que l'image qu'on se faisait de l'Ouest comme une terre prometteuse de travail fut temporairement ternie.