Vol. 44 (1999)
Articles

"Beauty and the Helldivers": Representing Women's Work and Identities in a Warplant Newspaper

Pamela Wakewich
Lakehead University

Published 1999-02-02

How to Cite

Smith, H., & Wakewich, P. (1999). "Beauty and the Helldivers": Representing Women’s Work and Identities in a Warplant Newspaper. Labour Le Travail, 44, 71–107. Retrieved from https://lltjournal.ca/index.php/llt/article/view/5166

Abstract

In this article, we discuss representations of women's identities as workers in the wartime newspaper, Aircrafter, produced by management at the Canadian Car and Foundry Company Limited in Fort William, Ontario, during World War II. We argue that Aircrafter functioned as an ideological mechanism by which pre-war, middle-class prescriptions of femininity, emphasizing women's roles as decorative homemakers in the private sphere, survived the challenges of women's war work to shape post-war gender roles. The article demonstrates the efficacy of this ideological mechanism by revealing the comprehensive way in which different rhetorical styles and varied sections of the newspaper — the front page news and pictures, the editorial page, the women's page entitled "The Feminine Touch," as well as cartoons and pin-ups — collectively conveyed an ambivalent attitude that both praised and questioned women's war work in traditionally male jobs thus reinforcing pre-war socially prescribed forms of femininity. This research reveals how state policies concerning representations of women workers in government war propaganda influenced a northwestern Ontario war plant and shaped the ideological atmosphere which the women war workers at Canadian Car would have to negotiate as part of their daily working lives. Résumé Dans cet article, nous discutons de la représentation de l'identité des femmes dans le journal, Aircrafter, publié par la direction de Canadian Car and Foundry Company Limited à Fort William, Ontario, pendant la Deuxième Guerre Mondiale. Nous soutenons que Aircrafter a servi de mécanisme idéologique par lequel les préceptes de féminité, qui insistent sur le rôle des femmes en tant que femmes décoratives au foyer, ont survécu aux défis que les femmes ont relevé dans leurs emplois pendant la guerre pour façonner le rôle féminin après la guerre. L'article démontre l'efficacité de ce mécanisme idéologique en révélant la façon dont les différents styles rhétoriques et sections du journal - les nouvelles et les photos de la page couverture, I'éditorial, la page féminine intitulée « la touche féminine », ainsi que les caricatures et les pin up - ont transmis une manière de voir ambivalente qui, à la fois, faisait l'éloge des femmes et posait des questions sur leur travail pendant la guerre; alors que ces femmes occupaient des postes traditionnellement tenus par les hommes, renforçant en conséquence les notions de féminité socialement acceptées avant'la guerre. Cette recherche révèle la façon dont les politiques de l'État relatives à la représentation des travailleuses dans la propagande du gouvernement pendant la guerre ont influencé une usine du nord-ouest de l'Ontario et créé une ambiance idéologique contre laquelle les travailleuses de Canadian Caront dû se battre dans leur vie quotidienne.