Vol. 47 (2001)
Articles

Privilege and Oppression: The Configuration of Race, Gender, and Class in Southern Ontario Auto Plants, 1939 to 1949

Pamela Sugiman
McMaster University

Published 2001-01-01

How to Cite

Sugiman, P. (2001). Privilege and Oppression: The Configuration of Race, Gender, and Class in Southern Ontario Auto Plants, 1939 to 1949. Labour Le Travail, 47, 83–113. Retrieved from https://lltjournal.ca/index.php/llt/article/view/5219

Abstract

In most studies of the automotive industry in Canada, the workforce has been constructed as uniformly white and male. However, a tiny number of Black men have long had a presence in the industry, occupying the dirtiest, most hazardous, and least desirable jobs in the auto foundries of St. Catharines and Windsor, Ontario. This paper attempts to reconstruct the working lives and union involvements of mese men. The paper highlights the themes of racialization and gendering within the sphere of capitalist production. In examining multiple oppressions, simultaneously experienced and resisted, the study furthermore demonstrates the ways in which relations of domination are far more complex and historically contingent than most analyses of industry and "the auto worker" have suggested. Résumé Dans la pluparrt des études sur l'industrie automobile au Canada, la main-d'oeuvre a été organisée pour inclure seulement les hommes blancs. Toutefois, un tout petit nombre d'hommes noirs ont eu depuis longtemps une forte présence dans l'industrie, occupant les emplois les plus sales, les plus hasardeux et les moins désirables dans les usines d'automobiles de St. Catharines et de Windsor, Ontario. Cet article essaie de reconstruire la vie professionnelle et la participation syndicale de ces hommes. Il met en évidence les thèmes de la race et du genre dans le milieu d'influence de la production capitaliste. En examinant les oppressions multiples, simultanément vécues et combattues, l'étude démontre davantage que les relations de domination sont beaucoup plus compliquées et historiquement dépendantes des conjonctures que la plupart des analyses de l'industrie et du « travailleur automobile» avaient suggéré.