Vol. 50 (2002)
Presentations 1: Legacies of E.P. Thompson

Edward Thompson's Warrens: On the Transition to Socialism and Its Relation to Current Left Mobilizations

Published 2002-02-02

How to Cite

Lynd, S. (2002). Edward Thompson’s Warrens: On the Transition to Socialism and Its Relation to Current Left Mobilizations. Labour Le Travail, 50, 175–186. Retrieved from https://lltjournal.ca/index.php/llt/article/view/5275

Abstract

Edward Thompson developed a distinct view of the transition from capitalism to socialism. Rejecting the concept of a catastrophic change in which the vanguard party would serve as the institutional nucleus of a new society, Thompson argued that capitalism had been “warrened” from within by a network of local, self-governing, working-class institutions that prefigured a socialist world. In the mid-1960s, however, Thompson turned to other matters and failed to resolve the longstanding debate on the Left about the role of trade unions in a transition to socialism. Recent events in Seattle, Qué bec City, and Genoa suggest that workers and students acting through new institutions improvised for the occasion must work together in actually bringing about revolutionary change. The same pattern shows itself in highpoints of working-class activity in the 20th century, as in Russia in 1905 or Hungary in 1956. Résumé Edward Thompson a élaboré un vue distincte de la transition du capitalisme au socialisme. En refusant la concept d’un changement catastrophique dans lequel le parti d’avant-garde servirait comme le noyau institutionnel d’une nouvelle société, Thompson a constaté que le capitalisme s’est fait « embrouillé » à l’intérieur par un réseau d’institutions locales, autonomes et de la classe ouvrière qui a préfiguré un monde socialiste. Au milieu des années 1960, toutefois, Thompson s’est tourné vers d’autres affaires et a manqué de résoudre le débat invétéré sur la gauche à propos du rôle des syndicats dans une transition au socialisme. Les événements récents à Seattle, Québec et Genoa suggèrent que les travailleurs et les étudiants agissant par l’intermédiaire de nouvelles institutions improvisées pour l’occasion doivent travailler en semble pour y apporter des changements révolutionnaires. La même tend ance s’est révélée aux événements des activités de la classe ouvrière au 20e siècle, comme en Russie en 1905 ou en Hongrie en 1956.