Vol. 52 (2003)
Articles

Modulating Popular Culture: Cultural Critics on Tremblay's <i>Les Belles-Soeurs</i>

Michèle Martin
Carleton University

Published 2003-02-02

How to Cite

Martin, M. (2003). Modulating Popular Culture: Cultural Critics on Tremblay’s <i>Les Belles-Soeurs</i>. Labour Le Travail, 52, 109–135. Retrieved from https://lltjournal.ca/index.php/llt/article/view/5310

Abstract

This paper discusses the appropriation of a work of popular culture as a tactic in a politics of cultural hegemony. The work in question, Michel Tremblay's play Les Belles-Soeurs, is particularly interesting as it is the first working-class cultural production shown in public in the new Québec of the 1960s, where the Quiet Revolution was in full bloom. After sixteen years of conservative government and Church domination in the cultural domain, the province was led by a liberal government whose members were mostly from the urban petty-bourgeoisie. The field of cultural production changed markedly. The study illustrates a project of cultural critique in newspapers with differing audiences. It reveals the tactics adopted to accommodate and recuperate this irruption of popular culture. It compares the treatment of Les Belles-Soeurs by French reviewers in Québec with those in France and with English reviewers in Canada. Résumé Cet article discute de la récupération d'une oeuvre populaire, Les Belles-Soeurs de Michel Tremblay, comme tactique d'une politique d'hégémonie culturelle. Cette oeuvre est particulièrement intéressante car elle constitue la première production théâtrale touchant la culture ouvrière qui fut présentée dans la société québécoise des année 1960 bouleversée par alors la revolution Tranquille. Après seize ans de gouvernement conservateur et de domination par les églises dans le domaine culturel, la province a été menée par un gouvernement libéral dont la plupart des membres faisaient partie de la petite bourgeoisie urbaine. L'étude examine la couverture de la première représentation de cette pièce de théâtre dans des journaux de culture et de classe différentes. Deux objectifs soustendent cette analyse: révéler comment un événement appartenant à la culture populaire est appréhendé par divers types de journaux; et découvrir si les critiques d'art de cultures différentes — franco-québécoise, anglo-québécoise et française — perçoivent la pièce du théâtre événement de façon similaire ou s'ils utilisent des approches adaptées à leur lectorat pour l'analyser et le critiquer.