Vol. 58 (2006)
Articles

A Labour Force for the Consumer Century: Commodification in Canada's Largest Department Stores, 1890 to 1940

Donica Belisle
Trent University

Published 2006-02-02

How to Cite

Belisle, D. (2006). A Labour Force for the Consumer Century: Commodification in Canada’s Largest Department Stores, 1890 to 1940. Labour Le Travail, 58, 107–144. Retrieved from https://lltjournal.ca/index.php/llt/article/view/5417

Abstract

Between 1890 and 1940 Canada’s three largest department stores — Eaton’s, Simpson’s, and the Hudson’s Bay Company — developed a multifacted system of employee commodification. Not only did they encourage their employees to become avid consumers, so did they market their employees’ activities, interests, and bodies. They undertook these commodifying gestures in an attempt to extract value from their workforces. Investigating the rise and operation of commodification at these major retailers, this paper offers new insights into corporate management systems, demonstrates that commodification had negative consequences for employees, and provides fresh perspectives on 20th-century consumer capitalism. Résumé Entre 1890 et 1940, les trois magasins les plus grands du Canada — Eaton’s, Simpson’s, et la Baie — ont élaboré un système polyvalent de réification des employés. Ils avaient non seulement encouragé leurs employés à devenir des consommateurs passionnés, mais aussi commercialisé leurs activités, intérêts et même leurs corps. Ils avaient entrepris ces gestes de réification dans l’intention d’extraire davantage de profits de leur main-d’œuvre. En étudiant l’émergence et le fonctionnement de cette nouvelle méthode de gestion, cet article offre de nouvelles introspections dans l’administration des entreprises. Il démontre que la réification avait des conséquences négatives sur les employés et donne de nouvelles perspectives sur le capitalisme de consommation du 20e siècle.