Vol. 86 (2020)
Articles

Interrogating the Relationship Between Bargaining Structures and Bargaining Outcomes for Contract Academic Faculty in Ontario

Stephanie Ross
School of Labour Studies, McMaster University
Bio
Larry Savage
Department of Labour Studies, Brock University
Bio
James Watson
Department of Sociology, McMaster University
Bio
cover of Labour/Le Travail, Volume 86

Published 2020-11-19

Keywords

  • Bargaining,
  • collective bargaining,
  • sessional,
  • academic,
  • faculty,
  • unionized,
  • bargaining strategy,
  • bargaining structures
  • ...More
    Less

How to Cite

Ross, S., Savage, L., & Watson, J. (2020). Interrogating the Relationship Between Bargaining Structures and Bargaining Outcomes for Contract Academic Faculty in Ontario. Labour Le Travail, 86, 9–⁠43. https://doi.org/10.1353/llt.2020.0035

Abstract

This article uses case studies from three comparable Ontario-based universities to explore the relationship between bargaining unit structures and collective bargaining outcomes for unionized sessional contract academic faculty. The article charts the complex network of bargaining unit structures and inter-union or association relationships in Ontario universities and uses both quantitative and qualitative data to illustrate how different structures influence internal debates about sessional contract academic faculty, bargaining priorities, and collective bargaining strategies. The authors conclude that bargaining unit structures have less of an impact than practitioners assume and that success at the bargaining table for sessional contract academic faculty is dependent on a broad range of factors rather than any particular structure.

 

Cet article utilise des études de cas de trois universités comparables basées en Ontario pour explorer la relation entre les structures des unités de négociation et les résultats de la négociation collective pour les professeurs d’université à contrat syndiqués. L’article décrit le réseau complexe des structures d’unités de négociation et des relations intersyndicales ou associatives dans les universités de l’Ontario et utilise des données quantitatives et qualitatives pour illustrer comment différentes structures influencent les débats internes sur les professeurs d’université à contrat, les priorités de négociation et les stratégies de négociation collective. Les auteurs concluent que les structures des unités de négociation ont moins d’impact que ne le supposent les praticiens et que le succès à la table de négociation des professeurs d’université à contrat dépend d’un large éventail de facteurs plutôt que d’une structure particulière.